ما مفتخریم که در تیم Digital Pr تمامی خدمات بالا را به صورت تخصصی به شما ارائه میدهیم تا نتیجه دلخواه خود را کسب کنید. بنابراین به هیچ عنوان از دریافت مشاوره غافل نشوید.
خرید و فروش در تمدن بشری امری بسیار قدیمی به حساب میآید. چنان که حتی پیش از وجود پول نیز مردم با داد و ستد خواستههای خود را به دست میآوردند و نیازهای خود را رفع میکردند. بنابراین فروش کالاها مسئله مهمی است که ممکن است در ذهن بسیاری از افراد، ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد. اما حقیقت آن است که در دنیای پیچیده و پرارتباط امروز فروش یک امر بسیار مهم و باظرافت بالا تلقی میشود که در آن نیاز به مطالعه و تمرین تکنیکها و نکات مختلف است.
هر مشاور فروش باید چندین ویژگی، دانش و توانایی را در خود داشته باشد تا به عنوان فردی مطمئن شناخته شود و تحلیلهای کارآمدی داشته باشد. در این جا به چندی از این موارد اشاره میکنیم:
مشاور فروش کسی است که از بیرون به وضع یک شرکت یا کسب و کار نگاه میکند، نقاط ضعف و قوت را بررسی میکند و پیشنهادی خوب و مناسب آن کسب و کار را ارائه میدهد. از جهتی ممکن است این مشاور نحوه برخورد با مشکلات مختلف را به مدیران یک شرکت یا کسب و کار ارائه کند که در این صورت نیز فعالیت خوبی است و به نوعی آموختن ماهیگیری است و نه دادن ماهی.
اگر بخواهیم به صورت جزئیتر به خدمات مختلفی که در واحد مشاوره فروش ارائه میشود بپردازیم میتوانیم موارد زیر را عنوان کنیم:
در یک شرکت افراد متعددی در مدت زمانهای نسبتا طولانی حضور داشتهاند و بنابراین به مسائل موجود در آن فضا عادت کرده اند. این امر ممکن است باعث شود شکلی از روزمرگی در محیط شکل بگیرد و بسیاری از امور دم دستی به چشم افراد حاضر در آن تیم نیایند. زمانی که کسی از بیرون به این محیط نگاه میکند میتواند بدون حب و بغض شخصی به جنبههای تازهای در کار پی برده و راحتتر عیبیابی را در یک شرکت یا کسب و کار انجام بدهد.
مسلما شما به عنوان مدیر یک مجموعه زمان کافی برای انجام همه کارها ندارید. به طور مثال نمیتوانید دورههای مختلف بازاریابی یا تولید محتوا و… را بگذرانید. این مسئله باعث میشود که شما تنها در تخصص خود بسیار عمیق شده و تاپ باشید که مزیت هم محسوب میشود. اما از طرفی دیگر ممکن است از بعضی مسائل دخیل در شرکت خود باز بمانید. به همین دلیل است که کمک گرفتن از یک مشاور فروش میتواند کمک شایانی به شما در مدیریت زمان نیز بکند.
در فضای مجازی یا دورههای مختلف، بسیاری از نکات مربوط به نحوه فروش، جذب مخاطب و… عنوان میشوند. دانستن این نکات ضرری ندارد. اما مسئلهای که در این میان وجود آن است که هر شرکت شرایط خاص و منحصر به فرد خود را دارد و این شرایط منحصر به فرد، راهکاری منحصر به فردی را نیز خواهان است. به همین دلیل است که دورهها، سخنرانیها و آموزشهای کلی نمیتوانند به درد تک تک مسائل یک شرکت بخورند. در این وضعیت نیاز به شخصی است که بتواند به صورت خاص به مسائل شرکت شما توجه کند.
اگر با یک مشاور فروش خوب طرف باشید، میتوانید با او به تعامل برسید و با همفکری تجارب مختلف را کنار یکدیگر بگذارید و در نهایت به یک ترکیب خوب و موفق دست پیدا کنید. دقت کنید که این اتفاق توسط هر کسی نمیافتد و ایجاد این تعامل کار نسبتا سختی است.
ممکن است تا کنون این سوال برای شما پیش آمده باشد که با توجه به چه مواردی است که ما میتوانیم دست به انتخاب یک مشاور فروش بزنیم. بعضی از مواردی که تا کنون اشاره شد، نکاتی است که اغلب قابل سنجش هستند و با بررسی آنها میتوان یک مشاور فروش خوب را یافت. اما پارامترهای دیگری نیز هستند که در این جا آنها را عنوان میکنیم.
در گام اول سازمان و شرکت باید به بودجه و میزان هزینهای که به بخش فروش اختصاص میدهد، توجه کند. بعد از تعیین محدوده هزینههای این قسمت میتوان به سراغ مشاوران معمولی و یا حرفهایتر رفت. زمانی که این حیطه مشخص شد میتوان به ویژگیهای مشاور نیز توجه کرد.
مشخص است که در ابتدا باید رزومه کاری مشاور را بررسی کرد و همچنین فعالیتهای پیشین او را پیگیری کرد. از این طریق مشخص میشود که در پروژههای پیش از این تا حد موفقیت کسب کرده است. در ادامه اگر مشاور، تحصیلات مرتبط داشته باشد بسیار مطلوبتر است. اما دقت کنید که بسیاری از افراد بدون تحصیلات آکادمیک مرتبط دانش و توانایی بسیار بالایی در این حیطه دارند.
در ادامه نیز میزان اعتماد کارفرما به مشاور فروش عامل بسیار تعیین کنندهای است. دقت کنید شما این شخص را انتخاب میکنید و در ادامه باید به توصیههای توجه کافی را داشته و عمل کنید. اگر نمیتوانید به نکات این شخص عمل کنید، خودتان و او را خسته نکنید.
اگر از هر کسی این سوال را بپرسید اولین جواب او به شما بهبود نتایج فروش خواهد بود. اما همراه داشتن یک مشاور فروش مزایای بسیار زیاد دیگری نیز دارد که حضورش را الزامی میکند. بنابراین با پیش فرض بهبود نتایج فروش به سراغ دیگر مزایای این امر میرویم. به نظر میآید که وجود چنین فردی در همه کسب و کارها یک نیاز است که میتواند راهگشای مدیران این شرکت باشد.
اگر از هر کسی این سوال را بپرسید اولین جواب او به شما بهبود نتایج فروش خواهد بود. اما همراه داشتن یک مشاور فروش مزایای بسیار زیاد دیگری نیز دارد که حضورش را الزامی میکند. بنابراین با پیش فرض بهبود نتایج فروش به سراغ دیگر مزایای این امر میرویم. به نظر میآید که وجود چنین فردی در همه کسب و کارها یک نیاز است که میتواند راهگشای مدیران این شرکت باشد.
تا کنون چندین بار نام از بازاریابی نیز رفت. بد نیست در این جا روشن کنیم که منظور از فروش و بازاریابی قدری با یکدیگر تفاوت دارند و در شرکتهای مختلف خصوصا شرکتهای بزرگ به دو واحد مجزا تفکیک میشوند. اما در هر صورت مشاور فروش باید به فرآیندهای بازاریابی نیز مسلط باشد.
اول آن که فروش فرآیندی کوتاه مدت است و سریع پاسخ میدهد. اما از جهتی بازاریابی پروسهای طولانی مدت را طی میکند و نتیجهای پربارتر نیز دارد.
دیگر آن که محوریت در فروش بر روی مشتری است اما از سوی دیگر در بازاریابی محوریت با محصولی است که قصد فروش رفتن آن را داریم.
در بخش فروش تمرکز تیم بر آن است که میزان فروش هدفگذاری شده اتفاق بیفتد. اما در بازاریابی میتوان گفت که هدف کلانتری دنبال میشود. علاوه بر بالا بردن میزان فروش، برآوردن خواستهها و نیاز مشتریان و تعیین قیمت محصولات و خدمات نیز در حیطه فعالیت تیم بازاریابی قرار میگیرد.
در این جا چندی از تکنیکهای کلی فروش را عنوان میکنیم که هر مشاوری به صورت پیش زمینه میداند و آنها را شخصیسازی کرده و سپس برای شرکت شما استفاده میکند.
قبل از هر گونه برقراری ارتباط با مشتری باید اطلاعاتی در خصوص او و شرایطش داشته باشید. از این طریق میتوانید بهتر به نیازهای او پی ببرید، مشکلات و محدودیتهای او را درک کنید و پیشنهادات بهتر و متناسبتری به او ارائه کنید.
یکی از عوامل بسیار موثر در فروش آن است که ارتباطی موثر با مشتری خود برقرار کنید. این به آن معنا نیست که مدام او را پایش کنید و… شما باید بتوانید به صحبتهای او به صورت فعال گوش بدهید. توجه کافی را به نیازهای او داشته باشید و برای شرایط او احترام قائل شوید. از این طریق است که میتوانید او را مجاب کنید که ارتباطی صمیمانه دارید و او را درک میکنید.
یکی دیگر از نکات بسیار موثر در فروش آن است که بعد از فروش، مشتری را به حال خود رها نکنید و پیگیر او و محصول خود باشید. از این طریق شما به او نشان میدهید که در وهله اول برای نظر او اهمیت قائل هستید و در گامی دیگر به محصول و خدمات خود آن قدر اطمینان دارید که از این پیگیریهای حتی طولانی مدت ابایی ندارید.
چنان که مستحضرید، خدمات مشاور فروش ترکیبی است از مواردی که تا کنون ذکر شد. ما در تیم خود به شما خدمات متنوع مشاوره فروش اعم از بررسی تکنیکهای فروش و بازاریابی شرکت، پیگیری فروش، عیبیابی و ارائه راه حل جدید، پشتیبانی و پیگیری فعالیتها و بسیاری از موارد دیگر را ارائه خواهیم داد. اما در حالت کلی تیم دیجیتال PR در حوزه مارکتینگ، خدمات مشاوره ای و اجرایی و… خدماتهایی را ارائه میدهد که این خدمات شامل موارد زیر هستند:
ما مفتخریم که در تیم Digital Pr تمامی خدمات بالا را به صورت تخصصی به شما ارائه میدهیم تا نتیجه دلخواه خود را کسب کنید. بنابراین به هیچ عنوان از دریافت مشاوره غافل نشوید.