مشاوره فروش

خرید و فروش در تمدن بشری امری بسیار قدیمی به حساب می‌آید. چنان که حتی پیش از وجود پول نیز مردم با داد و ستد خواسته‌های خود را به دست می‌آوردند و نیازهای خود را رفع می‌کردند. بنابراین فروش کالاها مسئله مهمی است که ممکن است در ذهن بسیاری از افراد، ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد. اما حقیقت آن است که در دنیای پیچیده و پرارتباط امروز فروش یک امر بسیار مهم و باظرافت بالا تلقی می‌شود که در آن نیاز به مطالعه و تمرین تکنیک‌ها و نکات مختلف است.

مشاوره تلفنی

Place an order by phone

مشاوره آنلاین

Online order registration

توانایی های لازم یک مشاور فروش :

هر مشاور فروش باید چندین ویژگی، دانش و توانایی را در خود داشته باشد تا به عنوان فردی مطمئن شناخته شود و تحلیل‌های کارآمدی داشته باشد. در این جا به چندی از این موارد اشاره می‌کنیم:

  • مهارت‌های ارتباطی

    توانایی برقراری ارتباط مؤثر و قوی با مشتریان، تیم فروش و سایر اعضای سازمان
  • تحلیل داده‌ها

    توانایی جمع‌آوری و تحلیل داده‌های فروش برای شناسایی روندها، فرصت‌ها و نقاط ضعف
  • آشنایی با فرآیند فروش

    آشنایی با مراحل و فرآیندهای فروش مختلف و توانایی بهبود آنها.
  • مهارت‌های مذاکره

    توانایی مذاکره مؤثر با مشتریان و بسته کردن معاملات به نفع کسب و کار
  • توانایی تشخیص نیازهای مشتریان

    مهارت در شناسایی و درک نیازهای مشتریان و ارائه راهکارهای مناسب
  • توانایی آموزش و هدایت تیم فروش

    توانایی انتقال دانش و تجربه به تیم فروش برای بهبود عملکرد آنها
  • تسلط به استراتژی‌های فروش

    توانایی تدوین و اجرای استراتژی‌های فروش مؤثر که با اهداف کسب و کار هماهنگ باشد
  • مهارت‌های مدیریت زمان

    توانایی مدیریت و سازماندهی زمان برای دستیابی به اهداف فروش
  • آگاهی از روندهای بازار

    آشنایی با آخرین روندها، تغییرات و نوآوری‌های موجود در صنعت
  • توانایی ایجاد روابط قوی

    توانایی ایجاد و نگهداری روابط قوی با مشتریان برای تداوم فروش و ایجاد مشتریان وفادار
  • تفکر خلاق

    توانایی ارائه راهکارهای جدید و خلاقانه برای حل مشکلات فروش و بهبود نتایج
  • تعامل با دیگر بخش‌های سازمان

    توانایی همکاری نزدیک با بخش‌های دیگر سازمان مانند بازاریابی، خدمات مشتریان و مدیریت محصول
  • مهارت‌های ارتباطی

    توانایی برقراری ارتباط مؤثر و قوی با مشتریان، تیم فروش و سایر اعضای سازمان
  • تحلیل داده‌ها

    توانایی جمع‌آوری و تحلیل داده‌های فروش برای شناسایی روندها، فرصت‌ها و نقاط ضعف
  • آشنایی با فرآیند فروش

    آشنایی با مراحل و فرآیندهای فروش مختلف و توانایی بهبود آنها.
  • مهارت‌های مذاکره

    توانایی مذاکره مؤثر با مشتریان و بسته کردن معاملات به نفع کسب و کار
  • توانایی تشخیص نیازهای مشتریان

    مهارت در شناسایی و درک نیازهای مشتریان و ارائه راهکارهای مناسب
  • توانایی آموزش و هدایت تیم فروش

    توانایی انتقال دانش و تجربه به تیم فروش برای بهبود عملکرد آنها
  • تسلط به استراتژی‌های فروش

    توانایی تدوین و اجرای استراتژی‌های فروش مؤثر که با اهداف کسب و کار هماهنگ باشد
  • مهارت‌های مدیریت زمان

    توانایی مدیریت و سازماندهی زمان برای دستیابی به اهداف فروش
  • آگاهی از روندهای بازار

    آشنایی با آخرین روندها، تغییرات و نوآوری‌های موجود در صنعت
  • توانایی ایجاد روابط قوی

    توانایی ایجاد و نگهداری روابط قوی با مشتریان برای تداوم فروش و ایجاد مشتریان وفادار
  • تفکر خلاق

    توانایی ارائه راهکارهای جدید و خلاقانه برای حل مشکلات فروش و بهبود نتایج
  • تعامل با دیگر بخش‌های سازمان

    توانایی همکاری نزدیک با بخش‌های دیگر سازمان مانند بازاریابی، خدمات مشتریان و مدیریت محصول
مشاور فروش کیست؟

مشاور فروش کسی است که از بیرون به وضع یک شرکت یا کسب و کار نگاه می‌کند، نقاط ضعف و قوت را بررسی می‌کند و پیشنهادی خوب و مناسب آن کسب و کار را ارائه می‌دهد. از جهتی ممکن است این مشاور نحوه برخورد با مشکلات مختلف را به مدیران یک شرکت یا کسب و کار ارائه کند که در این صورت نیز فعالیت خوبی است و به نوعی آموختن ماهی‌گیری است و نه دادن ماهی.

خدمات مختلف مشاوره فروش :

اگر بخواهیم به صورت جزئی‌تر به خدمات مختلفی که در واحد مشاوره فروش ارائه می‌شود بپردازیم می‌توانیم موارد زیر را عنوان کنیم:

  • ارائه تجربه‌های علمی و راه‌های عملی برای هر مسئله خاص در شرکت مورد نظر شما یکی از این موارد است.
  • آموزش حرفه‌ای فروش به مدیران و کارشناسان سازمان نیز ممکن است در بعضی سیستم‌ها اتفاق بیفتد.
  • از طرفی تحلیل فرآیند فروش یک شرکت نیز به عهده این مشاور است.
  • مشاوران خوب فروش یک نقشه راه بلند مدت برای تیم فروش در نظر می‌گیرند و با هدف رسیدن به آن است که پیش می‌روند.
  • در کنار این امور مواردی مانند مشاوره بازاریابی، مشاوره برندینگ، مشاوره توسعه فردی و آموزش اصول و فنون مذاکره نیز از دیگر مواردی است که به کار یک مشاور حرفه‌ای فروش خواهند آمد.
  • ۱.چشم اندازه تازه در شرکت

    در یک شرکت افراد متعددی در مدت زمان‌های نسبتا طولانی حضور داشته‌اند و بنابراین به مسائل موجود در آن فضا عادت کرده اند. این امر ممکن است باعث شود شکلی از روزمرگی در محیط شکل بگیرد و بسیاری از امور دم دستی به چشم افراد حاضر در آن تیم نیایند. زمانی که کسی از بیرون به این محیط نگاه می‌کند می‌تواند بدون حب و بغض شخصی به جنبه‌های تازه‌ای در کار پی برده و راحت‌تر عیب‌یابی را در یک شرکت یا کسب و کار انجام بدهد.

    ۲. کم شدن مشغله‌های زمانی

    مسلما شما به عنوان مدیر یک مجموعه زمان کافی برای انجام همه کارها ندارید. به طور مثال نمی‌توانید دوره‌های مختلف بازاریابی یا تولید محتوا و… را بگذرانید. این مسئله باعث می‌شود که شما تنها در تخصص خود بسیار عمیق شده و تاپ باشید که مزیت هم محسوب می‌شود. اما از طرفی دیگر ممکن است از بعضی مسائل دخیل در شرکت خود باز بمانید. به همین دلیل است که کمک گرفتن از یک مشاور فروش می‌تواند کمک شایانی به شما در مدیریت زمان نیز بکند.

    ۳. ارائه نکات منحصر به فرد

    در فضای مجازی یا دوره‌های مختلف، بسیاری از نکات مربوط به نحوه فروش، جذب مخاطب و… عنوان می‌شوند. دانستن این نکات ضرری ندارد. اما مسئله‌ای که در این میان وجود آن است که هر شرکت شرایط خاص و منحصر به فرد خود را دارد و این شرایط منحصر به فرد، راهکاری منحصر به فردی را نیز خواهان است. به همین دلیل است که دوره‌ها، سخنرانی‌ها و آموزش‌های کلی نمی‌توانند به درد تک تک مسائل یک شرکت بخورند. در این وضعیت نیاز به شخصی است که بتواند به صورت خاص به مسائل شرکت شما توجه کند.

    ۴. ترکیب دو تجارب داخلی و خارجی به صورت موفق

    اگر با یک مشاور فروش خوب طرف باشید، می‌توانید با او به تعامل برسید و با همفکری تجارب مختلف را کنار یکدیگر بگذارید و در نهایت به یک ترکیب خوب و موفق دست پیدا کنید. دقت کنید که این اتفاق توسط هر کسی نمی‌افتد و ایجاد این تعامل کار نسبتا سختی است.

پارامترهای انتخاب مشاور فروش :

  • ممکن است تا کنون این سوال برای شما پیش آمده باشد که با توجه به چه مواردی است که ما می‌توانیم دست به انتخاب یک مشاور فروش بزنیم. بعضی از مواردی که تا کنون اشاره شد، نکاتی است که اغلب قابل سنجش هستند و با بررسی آن‌ها می‌توان یک مشاور فروش خوب را یافت. اما پارامترهای دیگری نیز هستند که در این جا آن‌ها را عنوان می‌کنیم.

    در گام اول سازمان و شرکت باید به بودجه و میزان هزینه‌ای که به بخش فروش اختصاص می‌دهد، توجه کند. بعد از تعیین محدوده هزینه‌های این قسمت می‌توان به سراغ مشاوران معمولی و یا حرفه‌ای‌تر رفت. زمانی که این حیطه مشخص شد می‌توان به ویژگی‌های مشاور نیز توجه کرد.

    مشخص است که در ابتدا باید رزومه کاری مشاور را بررسی کرد و همچنین فعالیت‌های پیشین او را پیگیری کرد. از این طریق مشخص می‌شود که در پروژه‌های پیش از این تا حد موفقیت کسب کرده است. در ادامه اگر مشاور، تحصیلات مرتبط داشته باشد بسیار مطلوب‌تر است. اما دقت کنید که بسیاری از افراد بدون تحصیلات آکادمیک مرتبط دانش و توانایی بسیار بالایی در این حیطه دارند.

    در ادامه نیز میزان اعتماد کارفرما به مشاور فروش عامل بسیار تعیین کننده‌ای است. دقت کنید شما این شخص را انتخاب می‌کنید و در ادامه باید به توصیه‌های توجه کافی را داشته و عمل کنید. اگر نمی‌‌توانید به نکات این شخص عمل کنید، خودتان و او را خسته نکنید.

چرا وجود مشاوره فروش الزامی است؟!

اگر از هر کسی این سوال را بپرسید اولین جواب او به شما بهبود نتایج فروش خواهد بود. اما همراه داشتن یک مشاور فروش مزایای بسیار زیاد دیگری نیز دارد که حضورش را الزامی می‌کند. بنابراین با پیش فرض بهبود نتایج فروش به سراغ دیگر مزایای این امر می‌رویم. به نظر می‌آید که وجود چنین فردی در همه کسب و کارها یک نیاز است که می‌تواند را‌ه‌گشای مدیران این شرکت باشد.

چرا وجود مشاوره فروش الزامی است؟!

اگر از هر کسی این سوال را بپرسید اولین جواب او به شما بهبود نتایج فروش خواهد بود. اما همراه داشتن یک مشاور فروش مزایای بسیار زیاد دیگری نیز دارد که حضورش را الزامی می‌کند. بنابراین با پیش فرض بهبود نتایج فروش به سراغ دیگر مزایای این امر می‌رویم. به نظر می‌آید که وجود چنین فردی در همه کسب و کارها یک نیاز است که می‌تواند را‌ه‌گشای مدیران این شرکت باشد.

تفاوت فروش و بازاریابی در چیست؟

  • تا کنون چندین بار نام از بازاریابی نیز رفت. بد نیست در این جا روشن کنیم که منظور از فروش و بازاریابی قدری با یکدیگر تفاوت دارند و در شرکت‌های مختلف خصوصا شرکت‌های بزرگ به دو واحد مجزا تفکیک می‌شوند. اما در هر صورت مشاور فروش باید به فرآیندهای بازاریابی نیز مسلط باشد.

    اول آن که فروش فرآیندی کوتاه مدت است و سریع پاسخ می‌دهد. اما از جهتی بازاریابی پروسه‌‌ای طولانی مدت را طی می‌کند و نتیجه‌ای پربارتر نیز دارد.

    دیگر آن که محوریت در فروش بر روی مشتری است اما از سوی دیگر در بازاریابی محوریت با محصولی است که قصد فروش رفتن آن را داریم.

    در بخش فروش تمرکز تیم بر آن است که میزان فروش هدفگذاری شده اتفاق بیفتد. اما در بازاریابی می‌توان گفت که هدف کلان‌تری دنبال می‌شود. علاوه بر بالا بردن میزان فروش، برآوردن خواسته‌ها و نیاز مشتریان و تعیین قیمت محصولات و خدمات نیز در حیطه فعالیت تیم بازاریابی قرار می‌گیرد.

آشنایی با 3 مورد از تکنیک‌های فروش حرفه‌ای

در این جا چندی از تکنیک‌های کلی فروش را عنوان می‌کنیم که هر مشاوری به صورت پیش زمینه می‌داند و آن‌ها را شخصی‌سازی کرده و سپس برای شرکت شما استفاده می‌کند.

۱.تحقیق و شناخت مشتری

قبل از هر گونه برقراری ارتباط با مشتری باید اطلاعاتی در خصوص او و شرایطش داشته باشید. از این طریق می‌توانید بهتر به نیازهای او پی ببرید، مشکلات و محدودیت‌های او را درک کنید و پیشنهادات بهتر و متناسب‌تری به او ارائه کنید.

۲. برقراری ارتباط موثر

یکی از عوامل بسیار موثر در فروش آن است که ارتباطی موثر با مشتری خود برقرار کنید. این به آن معنا نیست که مدام او را پایش کنید و… شما باید بتوانید به صحبت‌های او به صورت فعال گوش بدهید. توجه کافی را به نیازهای او داشته باشید و برای شرایط او احترام قائل شوید. از این طریق است که می‌توانید او را مجاب کنید که ارتباطی صمیمانه دارید و او را درک می‌کنید.

۳. پیگیری فروش

یکی دیگر از نکات بسیار موثر در فروش آن است که بعد از فروش، مشتری را به حال خود رها نکنید و پیگیر او و محصول خود باشید. از این طریق شما به او نشان می‌دهید که در وهله اول برای نظر او اهمیت قائل هستید و در گامی دیگر به محصول و خدمات خود آن قدر اطمینان دارید که از این پیگیری‌های حتی طولانی مدت ابایی ندارید.

خدماتی که با مشاوره فروش به شما ارائه خواهد شد!

چنان که مستحضرید، خدمات مشاور فروش ترکیبی است از مواردی که تا کنون ذکر شد. ما در تیم خود به شما خدمات متنوع مشاوره فروش اعم از بررسی تکنیک‌های فروش و بازاریابی شرکت، پیگیری فروش، عیب‌یابی و ارائه راه حل جدید، پشتیبانی و پیگیری فعالیت‌ها و بسیاری از موارد دیگر را ارائه خواهیم داد. اما در حالت کلی تیم دیجیتال PR در حوزه مارکتینگ، خدمات مشاوره ای و اجرایی و… خدمات‌هایی را ارائه می‌دهد که این خدمات شامل موارد زیر هستند:

  • تحلیل بازار: بررسی وضعیت و شرایط بازار و همچنین شناخت مشتریان، رقبا و فرصت‌های بازار برخی از خدمات تیم Digital Pr است.
  • استراتژی بازاریابی: یکی دیگر از خدمات تیم دیجیتال Pr تدوین استراتژی‌های بازاریابی جهت رسیدن به اهداف تجاری است.
  • برندینگ: ساخت و تقویت برندها با استفاده از استراتژی‌های گوناگون مانند: تعیین شناسه بصری، پوزیشنینگ و ارتباطات با مشتریان اهمیت زیادی دارد.
  • بازاریابی دیجیتال: اجرا و مدیریت استراتژی‌های بازاریابی آنلاین مانند: سئو، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، و محتوای دیجیتال نیز خدماتی است که تیم ما به شما ارائه خواهد داد.
  • تبلیغات و روابط عمومی: طراحی و اجرای انواع کمپین‌های تبلیغاتی، رویدادهای رسانه‌ای، و ارتباط با رسانه‌ها نیز به شما ارائه خواهد شد.
  • تحقیقات بازار: انجام تحقیقات جامع در مورد نیازها و ترجیحات مشتریان و نقاط قوت و ضعف رقبا نیز حائز اهمیت است.
  • مدیریت محتوا: تولید و مدیریت محتوای بازاریابی جهت استفاده در وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی و همچنین دیگر کانال‌های ارتباطی یکی دیگر از خدمات تیم Digital Pr است.
  • ارزیابی و بهبود عملکرد: تجزیه و تحلیل نتایج کمپین‌ها و فعالیت‌های بازاریابی جهت بهبود عملکرد آینده نیز بسیار مهم است.
  • آموزش و توسعه نیروی انسانی: شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی و مشاوره جهت توسعه مهارت‌های بازاریابی تیم‌ خود اقدام کنید؛ سپس شاهد پیشرفت خود باشید.
  • استشارات تخصصی: تیم ما راهکارهای تخصصی را در زمینه‌های خاصی مثل: بازاریابی بین‌المللی، بازاریابی تجربه مشتری، و بازاریابی اجتماعی به شما ارائه خواهد داد.
Digital Pr

ما مفتخریم که در تیم Digital Pr تمامی خدمات بالا را به صورت تخصصی به شما ارائه می‌دهیم تا نتیجه دلخواه خود را کسب کنید. بنابراین به هیچ عنوان از دریافت مشاوره غافل نشوید.