مهندسی فروش چیست و وظایفه مهندسی فروش چه می باشد؟
مهندسی فروش چیست و وظایفه مهندسی فروش چه می باشد؟
برای بسیاری از سازمان ها و شرکت هـا، فعالیت هـای گسـترده در زمینـه فـروش امری حیـاتی اســت. ایـن ضـرورت عمـﻼ در مـورد کاﻻهای ناخواسته به صورتی ملموس درک شده است .
کاﻻهای ناخواسته کاﻻهایی هستند که خریداران به طور معمول به خرید آن هـا نمــی اندیشنــد . کاﻻهـایی کـه یـا مصـرف کننـده از وجـود آن هـا بی اطﻼع است یا از وجود آن ها اطﻼع دارد اما درباره خرید آن ها فکر نکرده است و هیچ مزیت و ضرورتی برای خرج کردن پول برای آن ها حس نمی کند.
کاﻻهایی مثل دایره المعارف و بیمه عمر یا قبر. صنایع تولیدکننده این کاﻻها باید همواره به دنبال مشتری ایـن کاﻻهـا باشـند و آن هـا را بـرای خرید متقاعد کنند.
مهندسی فروش به نظر می رسد بیش تر در حیطه فروشــندگی شـخصی کـاربرد داشـته باشـد و کمــک آن بــه پیشرفـت دانـش فروشـندگی متقابل بوده است.
یعنی فروشندگی شخصی با تکنیک های خود، به قوام و دوام بحث مهندسی فروش کمک کرده است و مهندسـی فـروش نیز با ویژگی های خاص خود و با ذهنیت تیز مهندسی خـود، باعث ابـداع و کشـف شـیوه هـای خــﻼق و نـوین در فروشـندگی شـخصی شده است.
به طور کلی می توان گفت، در مهندسی فروش، زمینه فعالیت شامل محصوﻻتی می شود که جنبــه یـا جهــت گــیری فـنی و تکنیکــی داشـته باشند مانند محصوﻻت ماشین کاری شده و مکانیکی و شیمیایی و الکتریکی و حتی کاﻻهای اولیه که کاربردهایی خاص در صنایع دارند.
در واقع مهندسی فروش که دانشی نوظهور است، حاصل پیشرفت تکنولوژیکی جوامع بشری است. تنـوع محصـوﻻت و مشابهـت هـای فنــی کاﻻها و رقابت نزدیک شرکت ها و اطﻼع رسانی وسیع و ابزارها و رسانه هـای متنوع تبلیغـاتی بــه کمـک فـروش کاﻻهـای فـوق العـاده فــنی و پیچیده آمده اند، اما بسیاری از کاﻻهایی که در بازار فنی یافت می شوند، کاﻻهایی هستند که نیاز به دانش وسیع فنی در حیطه خود دارنـد و با از بر کردن مشخصات استاندارد فنی آن ها نمی توان خریداران را متقاعد کرد.
مهندسی فروش بیش تر در حیطه کاﻻهای صنعتی کاربرد دارد که معموﻻ گران قیمت هستند و جزو کاﻻهای صـنعتی و ســرمایه ای محســوب می شوند.
مهندسی فروش و وظایفش
مهندسی فروش، فعالیتی کاملا خلاقانه در حیطه بازاریابی است. این فلسفـه در تجارت و فروش به این معناست که باید همواره درباره آنچه بر نام تجاری محصول یا بازار اثر می گذارد دوباره اندیشی شود.
برای پیدا کردن راههای جدید ورود به آینده و ساختن محصوﻻت و محیط های تازه که منافع آن متوجه ما باشد نه رقیبان، بایـد موقتـا هرچــه در ذهن داریم را خارج کنیم و ذهن خود را صفر کنیم; اندیشه های سال قبل خود را نابود کرده و با خلاقیت به بازآفرینی و ابداع دست بزنیم.
خلاقیت به معنای تغییر در رفتار دیروز است نه انتقاد از رفتـار گذشـته و مهندســی فــروش بـر مبنای خلاقیــت فـردی در فـروش شکل گرفتـه است.
در یک تعریف ساده، مهندس فروش کسی است که اطﻼعات فنی و تکنیکی کافی در مورد محصولی کـه قصـد فـروش آن را دارد داشـته و در این مورد آموزش های ﻻزم را دیده باشد. مهندسی فروش در واقع مهندسی است که به حرفه فروش روی آورده است.
موفقیت یک مهندس فروش در درجه اول به وسعت دانش فنی وی و در درجه دوم به تـﻼش وی بـرای بـه روز نگــه داشـتن ایــن دانـش فنــی باز می گردد. فعالیت ها و وظایفی که یک مهندس فروش را در حرفه اش موفق می کند، می توان بدین شرح عنوان کرد که وی باید در مورد کاﻻ یا خدمتی که ارایه می دهد احاطه کافی داشته و با آموزش های فنی که دیـده و بـا داشـتن اطﻼعـات جـامع در مورد محصول یا خدمت در سطح باﻻیی از مهارت های فنی، قادر باشد حتی با سطوح باﻻی فنی شرکت مشتری ارتباط برقرار کند
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم : آکیو موریتا (( بنیانگذار شرکت SONY))
برای دریافت مشاوره تخصصی فروش کلیک کنید