اثر پیگمالیون
اثر “پیگمالیون” یا تاثیر انتظار بر واقعیت چیست
Pygmalion Effect
در افسانههای یونان ، پیگمالیون نام مجسمه سازی بود که عاشق تندیسی شد که خودش ساخته بود. او مجسمه اش را در آغوش میگرفت و به تدریج احساس کرد از سختی سنگ آن مجسمه کاسته شده است.
مجسمه به تدریج نرم و نرمتر شد و در نهایت مانند پیکر یک انسان، در آغوش پیگمالیون قرار گرفت.
پیگمالیون در واقع دلباخته تصویری شد که در ذهن خود از محبوبش ساخته بود و این افسانه یونانی، نمایشنامه نویس ایرلندی، جرج برنارد شاو را بر آن داشت تا نمایشنامه پیگمالیون را بنویسد.
در این نمایشنامه، الیزا دولیتل (یکی از شخصیتهای نمایش) میگوید ؛
“باید گفت که در اصل تفاوت یک بانو و یک دختر خدمتکار در این نیست که آنها چگونه رفتار میکنند، بلکه تفاوت در این است که با آنها چگونه رفتار میشود.
برای پروفسور هیگینز، من همیشه یک خدمتکار هستم، زیرا او هیشه با من مثل یک دختر خدمتکار رفتار کرده و میکند.
اما میدانم که میتوانم برای تو بانویی متشخص باشم، چون تو همیشه با من مثل یک خانم رفتار کرده و میکنی”پیگمالیون را به عنوان نماد «انتظار» و «تاثیر انتظار بر واقعیت» میدانند.
هنگامی که شما از یک انسان انتظاری دارید، این انتظار شما، در نهایت منجر به توسعه توانمندیهای مختلف در آن فرد میشود، این پدیده را “اثر پیگمالیون” می نامند که در زندگی شخصی و ارتباط با دیگران بسیار کاربرد داشته و موثر است و در مدیریت نیز بسیار بکار می رود.
روشی که مدیران برای مدیریت کارکنان زیردست خود استفاده میکنند به صورت پنهان، ولی بسیار مهم، تابع انتظار و برداشت آنها از توانمندی کارکنانشان است.
هنگامی که یک مدیر به اشتباه فکر میکند کارمندش ناتوان است، زخمهای سنگینی را روی روح و جان او میگذارد که عزت نفس کارمند و تصویر ذهنی که او از خودش دارد تا سالها آسیب میبیند. و قطعا کارمند همانی می شود که مدیر انتظار دارد.
در مقابل، زمانی که یک مدیر فکر میکند کارمندش توانمند است، اعتماد به نفس کارمند افزایش مییابد، توانمندی و خروجی کاری او نیز زیادتر میشود و می توان گفت ماجرای پیگمالیون برای کارمند تکرار میشود.
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم : مدیران سمی
برای دریافت مشاوره تخصصی فروش کلیک کنید
برای دریافت مشاوره مارکتینگ کلیک کنید
برای دریافت خدمات تخصصی برندینگ و تبلیغات کلیک کنید